Digitale werving vs. traditionele werving: dit zeggen de experts!

14 oktober 2024

Vraag je ChatGPT naar de grootste recruitment trends van 2024 dan krijg je het antwoord dat digitalisering nog steeds een hot topic is. Hoewel AI met rasse schreden zijn intrede maakt in de recruitmentwereld, moeten we het persoonlijke contact met kandidaten niet uit het oog verliezen. Maar hoe zorg je voor de juiste balans tussen het aanspreken van de massa en het aanspreken van individuen?

Digitalisering blijft domineren  

In 2017 leek de arbeidsmarkt al een kandidatenmarkt. Het talent was toen al schaars. Die tijd lijkt nu bijna utopisch. Tegenwoordig hebben veel bedrijven hun recruitmentprocessen volledig gedigitaliseerd. AI-gestuurde systemen screenen cv's, chatbots beantwoorden vragen van kandidaten en social media campagnes promoten niet alleen vacatures maar ook het werkgeversmerk van het bedrijf. Een goed werkende werken-bij website is tegenwoordig zelfs een must om kandidaten aan te kunnen trekken.

Deze technologieën besparen tijd en verbeteren de efficiëntie, maar kunnen ook een zekere afstand creëren. Het is essentieel om technologie te gebruiken als een hulpmiddel en niet als vervanging van menselijk contact.

Personalisatie in werving 

Weet je nog hoe recruiters vroeger tot wel 100 kandidaten per dag belden? Dat het tegenwoordig wel wat efficiënter en effectiever mag, moge duidelijk zijn, maar laat die persoonlijke touch niet verloren gaan in deze digitale revolutie. De kracht van een persoonlijke benadering is nog steeds onmiskenbaar. Het moderne recruitmentproces vraagt daarom om een mix van technologie en menselijke interactie.

Personalisatie is hier de sleutel. Zorg ervoor dat je kandidaten benadert op een manier die hen laat zien dat ze niet zomaar iemand zijn. Denk hierbij aan persoonlijke berichten, gerichte content en face-to-face ontmoetingen waar mogelijk. Door AI te combineren met persoonlijke touchpoints creëer je de juiste balans in benadering die kandidaten zal aanspreken.

Innovatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Anno 2024 hebben kandidaten meer keuze dan ooit als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkgevers bieden tegenwoordig variabele vakanties (bijvoorbeeld met het oog op religie), workations en vruchtbaarheidsvergoedingen aan. Dit zijn geen triviale extraatjes maar essentiële onderdelen van een aantrekkelijk werkgeversmerk.

Vergeet ook niet dat de vraag 'waarom moeten we jou aannemen?' inmiddels ver achterhaald is (Gen Z zal immers antwoorden met ‘jullie hebben een openstaande vacature’ of ‘jullie zijn op zoek naar mensen’). Kandidaten zoeken naar werkgevers die hun waarden delen en hen respecteren als individu. Het promoten van jullie unieke arbeidsvoorwaarden via storytelling op social media helpt kandidaten om jullie te onderscheiden in een competitieve markt.

De juiste balans vinden 

Dus hoe gaan jullie de juiste balans tussen digitalisering en persoonlijke benadering vinden? Hier zijn nog een paar laatste tips:

  • Gebruik technologie als hulpmiddel: laat AI en automatisering de administratieve lasten verlichten, zodat jullie meer tijd hebben voor persoonlijke interactie.
  • Investeer in Employer Branding: maak gebruik van storytelling om jullie werkgeversmerk te promoten. Dit kan via sociale media, je werken-bij website en tijdens het sollicitatieproces.
  • Bied unieke arbeidsvoorwaarden: zorg ervoor dat jullie secundaire arbeidsvoorwaarden aansluiten bij de wensen van moderne kandidaten of geef hen keuzes.

2024 is het jaar van balans, zodat jullie niet alleen de juiste kandidaten aantrekken maar ze ook behouden. Benieuwd wat jullie organisatie nog beter kan doen in dit proces? Onze marketeers geven door middel van een audit een persoonlijk (kijk, daar is het weer) advies. Zijn jullie juist op zoek naar een beter converterende werken-bij website? Dan geven wij jullie graag een demo en maken wij jullie digital-proof!

We sow, you harvest

Wij geloven in samenwerking en in lange termijn partnerschap. Want daar plukken we samen de vruchten van.