29 mei 2024
In de huidige digitale wereld is een sterke online aanwezigheid essentieel voor elk bedrijf en dit geldt zeker voor recruitment. Een goed presterende recruitmentsite kan het verschil maken tussen het aantrekken van de beste talenten of het missen van cruciale kansen. Het optimaliseren van je recruitmentsite is niet alleen een manier om meer traffic te genereren, maar ook een strategie om kwalitatief betere kandidaten aan te trekken.
Het online landschap verandert voortdurend, en om competitief te blijven, is het cruciaal dat je de nieuwste trends en technieken volgt. Van een responsive design tot slimme contentmarketing; er zijn tal van manieren om je recruitmentsite aantrekkelijker en effectiever te maken. In deze blog delen we zes onmisbare tips die je kunnen helpen om de traffic naar je recruitmentsite te verhogen en de juiste kandidaten aan te trekken.
1. Zorg voor een Responsive Design
Tegenwoordig lijkt iedereen wel vergroeid te zijn met hun telefoon. Een responsive design is daarom eerder een must dan een nice-to-have. Een responsive design houdt in dat je recruitmentsite zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten (schaalbaarheid), of het nu een smartphone, tablet of desktop is. Dit werkt ook als een trein voor je Google Analytics. Google maakt namelijk onderscheid tussen “mobile friendly” en “niet mobile friendly” websites. En je raadt al wat het voordeel is van een mobile friendly website: hiermee wordt je hoger gerankt in de zoekresultaten!
2. Verbind je site met Vertical Search Engines
Een Vertical Search Engine is een zoekmachine die, in tegenstelling tot andere zoekmachines, gespecialiseerd is in een bepaalde niche. Koppel daarom je recruitmentsite met zoekmachines als Indeed, Jobrapido en Werkzoeken.nl. Veel werkzoekenden beginnen hun zoektocht via Google en dankzij het brede aanbod aan vacatures in verticale zoekmachines, behalen zij hoge posities in de Google-rankings. Zorg ervoor dat jouw vacatures ook op deze platforms te vinden zijn, bijvoorbeeld door middel van een zogenaamde ‘crawler’.
3. Gebruik de kracht van Social Media
Verspreid je vacatures via Social Media zoals LinkedIn, en zet marketingcampagnes in op LinkedIn, Facebook en/of Instagram om nog meer traffic te genereren naar je vacatures. Maak je doelgroep concreet en ga op zoek naar het meest relevante kanaal voor jouw doelgroep. Hoe specifieker je je doelgroep definieert in je advertentiebeheer, hoe groter de kans op succes. Denk tevens aan een krachtige call-to-action in je campagne en zie het verkeer binnenstromen!
4. Optimaliseer voor Zoekmachines (SEO & SEA)
SEO, of Search Engine Optimization, is essentieel. Dit betekent dat je je website optimaliseert om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines zoals Google. Zonder SEO zal je website gegarandeerd minder bezoekers trekken. Veel SEO- en SEA-taken (Search Engine Advertising) kun je zelf uitvoeren, maar je kunt ook een professioneel bureau (tip: bel Getnoticed!) inschakelen om je website optimaal te laten presteren. Het voordeel van SEO ten opzichte van SEA is dat SEO je website structureel beter vindbaar maakt (lange termijn) en dat SEA met name views en clicks naar je website/vacatures genereert (korte termijn). Een combinatie van de twee zou natuurlijk een ideaal plaatje zijn.
5. Investeer in Contentmarketing
Content is king! Schrijf blogs waarin je je kennis deelt (zoals deze) en deel foto's en andere relevante content over solliciteren en werken. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer relevante content je hebt, hoe beter je site gevonden wordt door Google.
Daarnaast is het voor een kandidaat die je website bezoekt een fijne afwisseling tussen tekst en beeld en kan je in veel gevallen met een afbeelding meer zeggen dan je in woorden kan uitdrukken. Denk maar eens aan onderwerpen als werksfeer, cultuur, het team etcetera.
6. Zet Video's in
Video's zijn gemiddeld 50 keer relevanter voor Google dan tekstpagina's; mensen raken steeds visueler ingesteld, de inhoud van een video wordt in hersenen sneller verwerkt dan tekst en de inhoud van een video blijft beter hangen. Zorg ervoor dat je video's de juiste meta tags (alt tekst) bevatten, zodat Google ook weet waarover ze gaan. Dankzij video's gaan je engagement en ranking significant verbeteren en gaan kandidaten, net als bij onze vorige tip, de afwisseling tussen beeld en tekst enorm waarderen.
Meer weten? Neem contact op!
Wil je meer informatie over een van bovenstaande onderwerpen of zoek je een partner die je hierbij kan helpen? Wij zijn gespecialiseerd in Recruitment Marketing (van recruitment-site tot campagne en meer) en wij weten direct bereik en conversie te realiseren voor jouw vacatures. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!