Recruitment in 2024: van verkeersregelaar naar strategisch stakeholder

11 juni 2024

Gen-Z komt met hoge verwachtingen binnen op de arbeidsmarkt, terwijl boomers de arbeidsmarkt juist verlaten. In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt er veel verwacht van recruiters. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten recruiters hun traditionele kijk op vacatures loslaten en strategisch gaan denken en handelen. De rol van recruiter als verkeersregelaar is niet meer genoeg. Maak kennis met de recruiter van 2024: welke vaardigheden moeten recruiters ontwikkelen om effectief te zijn in deze veranderende markt?

Van vacaturedenken naar capaciteitsdenken

Veel organisaties zitten vast in oude gewoontes: als een medewerker vertrekt, wordt er simpelweg een nieuwe vacature voor dezelfde functie geopend. Maar dit werkt niet meer in deze tijd. Door de krappe arbeidsmarkt moeten bedrijven anders gaan kijken naar werkvormen. Dit betekent niet alleen meer flexibele werkopties, maar ook slim nadenken over hoe functies worden ingevuld. Waarom hopen op een fulltime salarisadministrateur? Knip die functie op! Een salarisadministrateur doet administratief, financieel en controlerend werk. Zet studenten of gepensioneerden in om deze taken flexibel te vervullen. Zo krijg je alles toch voor elkaar!

De nieuwe rol van de recruiter

In plaats van uren sourcen op LinkedIn (inclusief het bijbehorende ‘stalken’ van potentiële kandidaten), moeten recruiters hun rol herzien en zich richten op stakeholdermanagement. Communiceer met het management over de noodzaak om anders te kijken naar werving en selectie. Het plaatsen van een vacature voor een 36-urige werkweek is namelijk niet altijd de oplossing. Denk in plaats daarvan aan zelf opleiden, traineeships, zij-instromers en gig-werk. Ja, dit vraagt om diepgaande kennis van de arbeidsmarkt en de capaciteit om deze kennis te vertalen naar concrete strategieën. Het doen van goed onderzoek is cruciaal!

Strategische positionering van recruitment

Laat als recruiter zien hoe waardevol je bent voor de organisatie. Toon aan wat de veranderingen op de arbeidsmarkt betekenen voor de positie van de organisatie. Dit vereist een strategische aanpak, waarbij recruitment niet langer een simpele HR-taak is, maar echt c-level werk! Bedrijven voelen de druk van de krappe arbeidsmarkt, waardoor recruitment steeds strategischer wordt. Het is niet meer genoeg om alleen vacatures te plaatsen en kandidaten te selecteren; als recruiter moet je hiring managers trainen en informeren over de aanpassingen die nodig zijn om in deze markt succesvol te zijn.

Wees innovatief en creatief!

Recruiters moeten innoveren en creatief zijn om de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te pakken. Een geweldig voorbeeld is Guruz, dat samenwerkingen binnen het mbo bevordert tussen BBL-opleiders en zij-instromers om op duurzame manieren moeilijk te vervullen functies te bemannen. Dit vraagt om een langetermijnvisie en het vermogen om nieuwe werkvormen te ontwikkelen en te implementeren. Begin daarom vroeg met het signaleren van schaarser wordende profielen, zodat je op tijd de juiste kanalen kunt aanboren en succes boekt.

Recruitment vs. technologie

Hoewel technologie zoals AI en matching in de blockchain veel potentieel biedt, ligt de echte oplossing niet uitsluitend in nieuwe technologie. Technologie kan helpen bij matching op cultuur en competenties (denk eens aan de ‘Bedrijfscultuurtest’ van CompanyMatch), maar het gaat erom dat recruiters de volledige capaciteit van de arbeidsmarkt benutten. Dit betekent verder kijken dan alleen traditionele functies en werkervaring en meer focussen op competenties en flexibiliteit.

De rol van gig-platformen en freelance markten

De groei van gig-platformen en de freelancemarkt toont aan dat de arbeidsmarkt klaar is voor meer flexibiliteit. Hoewel deze markten nu nog vaak gericht zijn op bijbanen, zal deze trend zich uitbreiden naar andere sectoren. Dit biedt organisaties de kans om nieuwe manieren van werken te omarmen en werkvormen op te rekken. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje hoe Temper dit aanpakt, een platform waar dagelijks duizenden gigs worden aangeboden binnen de schoonmaak, bezorging en cateringbranche.

Conclusie

Recruitment moet zich ontwikkelen van traditioneel vacatures plaatsen naar strategisch stakeholdermanagement om flexibel en creatief met de huidige arbeidsmarktvraagstukken om te gaan. Wil jouw organisatie het verschil maken en recruitment op strategisch niveau aanpakken? Begin dan vandaag nog en kijk verder dan de standaardaanpak. Hulp nodig? Ons team staat voor je klaar!
 

We sow, you harvest

Wij geloven in samenwerking en in lange termijn partnerschap. Want daar plukken we samen de vruchten van.