9 juli 2024
Stel je even voor: een sollicitatieproces dat niet alleen effectief maar ook leuk en boeiend is. Dat kan onder andere met gamification, een populaire tool in marketing en educatie die nu ook de recruitmentwereld verovert. Maar gamification heeft ook nadelen. In deze blog ontdekken jullie de voor- en nadelen, maken we een interessant uitstapje naar gamification in webshops en geven we uiteraard weer enkele praktische tips voor succesvolle implementatie in jullie wervingsproces!
Wat is Gamification eigenlijk?
Gamification is ‘het toepassen van spelprincipes en -technieken in een niet-spelcontext’, in dit geval recruitment. Denk aan punten verdienen, badges verzamelen, levels behalen en ranglijsten aanvoeren. Het doel is om gebruikers te motiveren en hun betrokkenheid te vergroten door een ervaring te bieden die leuk en belonend is. Door spelelementen toe te voegen, kunnen bedrijven met name de betrokkenheid van kandidaten verhogen, het bedrijfsimago boosten en in mindere mate zelfs vaardigheden beoordelen van kandidaten.
Veel bedrijven zijn jullie al voorgegaan. Zo heeft Marriott Hotels een game app ontwikkeld waarin gebruikers de rol van hotelmanager kunnen spelen. De beste spelers kregen de kans om dit 'in het echt' te doen door via een knop in het spel direct naar een sollicitatieformulier te worden doorgestuurd.
Hoewel gamification oorspronkelijk verbonden was met 'spelend leren' in sectoren zoals onderwijs en gezondheidszorg, hebben vooral webshops aanzienlijk geprofiteerd van de toepassing van spelelementen.
Webshops en hun gaming element
Gamification is een slimme tactiek die niet alleen in recruitment, maar ook in webshops wordt ingezet om klantbetrokkenheid en loyaliteit te versterken. Vaak staan we er niet bij stil hoe deze speelse elementen ons beïnvloeden. Denk terug aan die beloningssystemen waar je misschien aan hebt deelgenomen, zoals voor het voltooien van aankopen, het schrijven van reviews of het delen van producten op sociale media.
De kracht van gamification blijkt in zowel recruitment als webshops: het vergroot de betrokkenheid van gebruikers aanzienlijk. In webshops moedigt het klanten aan om meer te kopen, terwijl het in recruitment kan leiden tot een verhoogde interesse en betere kwaliteit sollicitaties, en uiteindelijk tot het vinden van de ideale kandidaat voor de functie.
Bovendien draait het in beide gevallen om het slim gebruikmaken van data om de ervaring te personaliseren. Webshops analyseren koopgedrag om aanbiedingen te optimaliseren, terwijl recruitment data over kandidaatgedrag en prestaties verzamelt om de beste match te vinden. Deze aanpak zorgt voor een win-win situatie: tevreden klanten én succesvolle aanwervingen.
Gamification vs. recruitment
Zoals je nu al meerdere keren ziet terugkomen, kent de inzet van gamification meerdere voordelen, onder andere:
- De candidate experience (UX). Gamification verrijkt het sollicitatieproces met dynamische, interessante en waardevolle elementen. Kandidaten worden uitgedaagd en gemotiveerd om hun vaardigheden te tonen op een manier die veel minder saai is dan traditionele sollicitatieprocedures. Dit kan leiden tot een positiever beeld van je bedrijf, wat erg belangrijk is in deze krappe arbeidsmarkt (lees ook eens onze blog ‘Recruitment in 2024: van verkeersregelaar naar strategisch stakeholder’, waarin we hier meer over vertellen).
- Een verhoogde betrokkenheid. Gamification brengt een speelse competitie in het sollicitatieproces, wat kandidaten motiveert om hun beste beentje voor te zetten. Dit zorgt voor een flinke boost in betrokkenheid, tot wel 85%, en kan zelfs leiden tot een 25% hogere retentiegraad na aanname, aldus WorldMetrics. Kandidaten die plezier hebben ervaren tijdens het solliciteren, zijn vaak meer gemotiveerd en betrokken zodra ze in dienst zijn. Door gamification maak je van het wervingsproces een positieve en memorabele ervaring, wat resulteert in loyale en gemotiveerde medewerkers!
- Een innovatief imago. Door gamification te integreren in je recruitmentproces, positioneer je je bedrijf als innovatief en vooruitstrevend. Dit kan vooral aantrekkelijk zijn voor jongere generaties, zoals millennials en Gen Z, die gewend zijn aan interactieve en digitale ervaringen. Gamification sluit bijzonder goed aan bij mensen met autisme en ADHD, die vaak werkzaam zijn in bijvoorbeeld de ICT-sector, waar de arbeidsmarkt zeer krap is. Deze aanpak benut hun sterke punten, zoals aandacht voor detail en probleemoplossend vermogen en creëert een stimulerende en ondersteunende omgeving waarin zij kunnen excelleren. Wil je daar meer over weten?
Houd rekening met uitdagingen
Gamification inzetten in recruitment kent ook enkele uitdagingen, waar je zeker rekening mee moet houden:
- Kosten en tijd: het ontwikkelen en implementeren van een gamified recruitmentproces kan duur en tijdrovend zijn. Het vergt een investering in technologie en ontwikkeling en jullie moeten ook de tijd nemen om het proces grondig te testen en te optimaliseren. Wel zou dit een gave (eind)stageopdracht kunnen zijn voor een ICT-stagiaire (of meerdere) om het uit te werken en testen, zodat jullie niet direct bij dure ontwerpbureaus hoeven aan te kloppen.
- Risico op ongelijkheid: gamification is niet weggelegd voor alle doelgroepen en profielen. Niet alle kandidaten zijn even bekend of comfortabel met games, er zijn zelfs beroepsgroepen waarbij gamification een averechts effect kan hebben. Het kan leiden tot een oneerlijk voordeel voor kandidaten die meer ervaring hebben. Jullie moeten er dus voor zorgen dat jullie gamified processen toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun (technische) vaardigheden.
- Korte termijn focus: gamification kan soms te veel nadruk leggen op korte termijn prestaties in plaats van op lange termijn potentieel. Kandidaten die goed presteren in een gamified setting, zijn niet per se de beste keuze voor de lange termijn. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen gamified evaluaties en traditionele beoordelingsmethoden.
How to start?!
Zijn jullie al klaar om jullie wervingsproces naar een hoger niveau te tillen? Wij geven je deze 5 tips om gamification effectief in te zetten, gebaseerd op wat we hierboven hebben besproken:
- Ken je doelgroep: stem je gamified processen af op de interesses en vaardigheden van de kandidaten binnen jullie doelgroep. Zo zorg je voor een betrokken en enthousiast sollicitatieproces.
- Houd het eerlijk: geef alle kandidaten een gelijke kans om uit te blinken, ongeacht hun gaming-ervaring of achtergrond. Eerlijkheid is de sleutel tot een rechtvaardige beoordeling. En: keep it simple stupid!
- Integreer met traditionele methoden: gebruik gamification als aanvulling op, niet als vervanging van, traditionele wervingsmethoden. Combineer het beste van beide werelden voor een uitgebalanceerde aanpak (meer over dit onderwerp kan je vinden in onze blog: ‘Digitale werving vs. traditionele werving: dit zeggen de experts!’).
- Test en optimaliseer: blijf je gamified processen voortdurend testen en optimaliseren op basis van data, feedback en resultaten. Zo blijf je altijd scherp en effectief in je aanpak.
- Focus op lange termijn: bij het opzetten van je gamification strategie is het cruciaal om langetermijndoelen voor ogen te houden. Neem bijvoorbeeld 'CompanyMatch', die een keuzekompas heeft ontwikkeld dat vragen stelt als 'Ben je meer een binnen- of buitenmens?' om kandidaten te helpen bij een culturele fit-check tijdens het sollicitatieproces. Dit soort benaderingen zorgt voor duurzame matches tussen bedrijfscultuur en kandidaten.
Let the games begin?!
Gamification begint met een doordacht plan, want een snelle start is zelden succesvol. Kunnen we jullie helpen met dit proces? Graag zelfs, want wij raken hier voorlopig niet over uitgepraat! Onze experts staan te popelen om met jullie te brainstormen over hoe we spelelementen kunnen toevoegen aan jullie wervingsproces. En om deze blog spelend af te sluiten: deel deze blog via je favoriete sociale media en laat zien waar je mee bezig bent!