Hoe kunnen we je helpen?

6 tips voor de perfecte zakelijke Instagram post

23-08-2017

Leer hoe je het meeste bereik krijgt met je post op Instagram

Instagram gaat als een speer en inmiddels heeft het kleine broertje van Facebook in Nederland al meer dan 3 miljoen actieve gebruikers. Een half miljoen meer, dan bijvoorbeeld Twitter. De verwachting is dat Instagram alleen nog maar groter en groter wordt. Heb je als bedrijf een doelgroep tussen de 16 en 39 jaar? Dan is Instagram echt een must. Een profiel aanmaken is in 10 minuten gebeurd, maar wat ga je dan plaatsen? Wij helpen je op weg met 6 tips voor de perfecte Instagram post.

1. Zorg voor echte en mooie foto’s & filmpjes

Waar in Facebook nog veel ruimte is voor Photoshop creaties, is dit voor Instagram echt not done. Gebruikers plaatsen er hun mooie momenten. Dit kan een fimpje zijn van de Mont Blanc die net beklommen is, maar ook iets kleins als een Ikea kastje met een plant erop. Veel wordt geplaatst met de intentie dat het mooi plaatje is, dus waarom zou je dat dan ook niet van een bedrijf verwachten? Precies, zorg er dus voor dat de kwaliteit goed is en kom niet aanzetten met foto’s waarin je de pixels kunt tellen.

Geef je volgers een kijkje achter de schermen of deel foto’s en filmpjes van de beleving. Heb je een administratiekantoor? Ga dan niet je hele Instagram tijdlijn vol spammen met foto’s van mappen (behalve als je hele sexy mappen hebt), maar kies er dan bijvoorbeeld voor om de personen achter de boekhouding in beeld te brengen.

2. Maak het niet te commercieel

Maak van je Instagram profiel geen Kruidvat reclame met 1+1 gratis teksten. Instagram is minder geschikt voor directe verkoop van je product of dienst, maar kun je beter gebruiken om je merk te versterken. Ook het plaatsen van links kun je beter achterwege laten, want Instagram maakt hier geen hyperlink van. Wil je toch mensen naar je website trekken? Maak dan een advertentie aan of plaats je link in de bio.  

3. Gebruik geen filters

Ja, je leest het goed. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat foto’s zonder filter de meeste likes hebben. Weg met die Rise en Gingham filter dus. Het is veel beter om zelf de helderheid en het contrast bij te stellen. Iedere foto is namelijk verschillend en een filter gaat uit van een bepaalde standaardwaarde. Zorg er uiteindelijk voor dat je afbeelding een hoge belichting heeft en een verhoogd contrast. Dat levert je de meeste hartjes op.

4. Creëer interactie

Als je je volgers niks vraagt, zullen ze ook niet snel zelf in actie komen. Stel ze een gemakkelijke vraag over iets wat gerelateerd is aan je bedrijf. Coca-Cola doet dit bijvoorbeeld via een filmpje, waarin ze een variant op het spelletje balletje-balletje doen. Je kunt je volgers ook een dilemma voorleggen of ze een zin af laten maken. Bij [merk/product/dienst] denk ik aan.....


Heb je genoeg volgers? Dan kun je proberen om user-generated content te creëren. Bedenk een hashtag en stimuleer mensen om zelf content te plaatsen. Coolblue doet dit erg goed met hun #katvandemaand. Elke maand kiezen ze een kat uit die op, in of onder de bekende Coolblue doos ligt en die plaatsen ze vervolgens op hun eigen Instagram account.  

Bron: Kattenfanaat

 

5. Hou het kort

Ga Instagram niet gebruiken om hele levensverhalen te delen, hier zit je doelgroep niet op te wachten. Bovendien word je post afgebroken na 2.200 karakters. Less is more geldt ook hier. Laat de foto of de video het verhaal vertellen en niet de woorden. Gebruik daarom nooit meer dan 100 tekens, exclusief hashtags.

6.  Gebruik de juiste hashtags

Hashtags zijn een goede manier om het bereik van je post te vergroten en zichtbaar te worden bij een doelgroep die jouw bedrijf (nog) niet volgt. Maar hoe kies je nu de juiste hashtags? Daar kan Instagram bij helpen. Als je namelijk # typt en vervolgens een woord, dan zie je hoe vaak deze hashtag gebruikt is. Kijk dus naar de aantallen, maar focus je niet alleen daarop. Als een hashtag 100.000 keer gebruikt wordt, maar niet door de doelgroep, dan is de hashtag alsnog zinloos.

Onderzoek heeft verder aangetoond dat het gebruik van 6 hashtags het meest optimaal is. Je mag hierbij ook best je creativiteit gebruiken. Een eigen stijl wordt zeer gewaardeerd.

We sow, you harvest

Wij geloven in samenwerking en in lange termijn partnerschap. Want daar plukken we samen de vruchten van.